#
#
#
#

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Datum a čas

Dnes je čtvrtek, 27. 6. 2019, 0:53:58

Svátek

Svátek má Ladislav

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Den politických vězňů
  • Světový den rybářství
  • Světový den sdělovacích prostředků
  • Světový den diabetiků

Zítra má svátek Lubomír

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Počasí

Počasí dnes:

27. 6. 2019

poloj

Bude skoro jasno až polojasno, ojediněle přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 27 až 31°C. Noční teploty 16 až 12°C.

Přehrát/Zastavit Další

Facebook

logo

Výběr jazyka

Obsah

Sázka na kvalitu se vyplácí

logoPlné znění článku Ing. Josefa Hendrycha a Mgr. Evy Talpové otištěného ve zkrácené verzi v ZN č. 14/2010 jako součást druhého dílu seriálu Národní akreditační standardy pro zdravotnická zařízení následné a dlouhodobé péče.

Rehabilitační ústav Kladruby úspěšně prošel šetřením SAK ČR a splnil požadavky národních akreditačních standardů v říjnu 2008. V našem zařízení dbáme na kvalitu poskytovaných služeb a bezpečnost pacientů. K jejich zajištění je nutná spoluúčast všech zaměstnanců, kteří přímo či nepřímo ovlivňují výsledek péče.

Chceme pro klienty i zaměstnance dosáhnout oficiálního uznání způsobilosti vykonávat naši činnost a být pro veřejnost známkou kvality. Proto jsme se v roce 2005 rozhodli pro přípravu na akreditaci. Snažili jsme se postupně naplnit všech 50 standardů. V lednu 2007 proběhla poslední konzultace se SAK ČR před akreditačním šetřením v roce 2008. Zpráva konzultantů obsahovala zjištěné nedostatky, a tím nesplnění některých standardů. V závěru dokumentu bylo auditory vypracováno doporučení k jejich řešení. Právě tato analýza byla pro vedení našeho ústavu přínosná na další cestě k akreditaci.
Ačkoli bylo odvedeno velké pracovní nasazení, bylo nutné pokračovat dále a do procesu snižování rizik zapojit aktivně všechny pracovníky. Na základě doporučení byla přijata koordinátorka pro kvalitu péče. Byl zredukován počet členů komise kvality péče, vypracován harmonogram plnění hlavních úkolů. Vedoucím pracovníkům byla zdůrazněna odpovědnost za řízení jednotlivých oddělení.
Nejdůležitějším úkolem bylo vysvětlovat přínos akreditace a postupně měnit chování i myšlení zaměstnanců. Kladli jsme důraz na to, že akreditace se může v budoucnosti stát kritériem k uzavírání smluv se zdravotními pojišťovnami a akreditovaná zařízení budou oproti jiným zvýhodněna. To se bohužel do dnešního dne nestalo. Příprava na akreditaci a samotné dodržování standardů s sebou nesou zvýšené finanční náklady. Samotný provoz je náročnější např. v dodržování hygienických požadavků.

Názor pacienta je důležitý
Do roku 2008 jsme v našem ústavu sledovali spokojenost klientů interní anketou. Ukončili jsme ji, protože již nesplňovala naše požadavky na získání poznatků vedoucích ke zlepšení kvality péče. Mezi hlavní práva občana ČR patří právo na svobodnou volbu lékaře a zdravotnického zařízení. K tomu občan potřebuje veřejné informace o kvalitě jednotlivých zdravotnických zařízeních. Proto jsme se rozhodli zapojit do projektu Kvalitu očima pacientů (KOP), který využívá jednotný způsob zpracování dat a umožňuje tak srovnání jednotlivých zařízení. Výsledky jsou pro nás nezbytným podkladem při řízení kvality a efektivity poskytované zdravotní péče. Naše rozhodnutí pro KOP bylo správné, i když s sebou neslo opět zvýšené finanční náklady.
V roce 2009 nařídilo Ministerstvo zdravotnictví ČR všem svým přímo řízeným organizacím provést právě sledování spokojenosti klientů anketou KOP. Skutečnost, že se naše zařízení zapojilo do projektu již s předstihem a z vlastní iniciativy, se vyplatila. Z kompletních výsledků výzkumu KOP vyplynulo, že nejspokojenějšími klienty, kteří se léčí v rehabilitačních ústavech, jsou právě ti naši – deklarovali spokojenost 87 %. Naše zařízení převzalo 20. dubna celkem tři certifikáty: Spokojený pacient v kategorii lůžková zdravotnická zařízení, Spokojený pacient v kategorii sestry lůžkových zařízení a Spokojený pacient v kategorii lékaři lůžkových zařízení. Platnost certifikátů je do 19. dubna 2011. Tyto výsledky jsou pro naše zaměstnance velkým poděkováním, protože jejich pozitivní přístup a týmová práce ovlivnily výslednou kvalitu péče a spokojenost našich klientů. Jsou pro nás ale samozřejmě výzvou, abychom pokračovali dál a v příštím roce certifikáty obhájili.
Naše zařízení se chystá v příštím roce na reakreditaci. Nové standardy v počtu 73, cílené na zdravotnická zařízení následné a dlouhodobé péče, považujeme jednoznačně za nástroj zvyšování kvality. Museli jsme některé procesy doplnit či rozšířit (např. protiepidemická opatření), ale rozhodně jsme je uvítali a děkujeme všem kolegům, kteří se na jejich tvorbě podíleli. Rozšířeny jsou například standardy protiepidemických opatření. Provádíme školení hygieny rukou a další školení v oblasti hygieny. Zaměstnanci si uvědomují nutnost prevence nemocničních infekcí. Sledujeme indikátory kvality a snažíme se eliminovat rizika.
Sázka na kvalitu poskytovaných služeb a na bezpečnost klienta se rozhodně vyplácí. Myslíme si, že získání certifikátů KOP úzce souvisí se získáním certifikátu kvality. Projeví se to především ve větší spokojenosti pacientů a jejich pozitivní přijímání našich služeb se pak zákonitě odráží i ve spokojenosti zaměstnanců. Jsme velmi rádi, že jsme se touto cestou vydali a přesvědčili zaměstnance, že má smysl. Důkazem nám jsou pochvalné výroky klientů, kteří se k nám opakovaně vracejí a dovedou porovnat vzrůstající úroveň našeho zařízení. Nicméně i zohlednění v úhradách by bylo potěšující.
Dá se říci, že jdeme cestou, která respektuje i bezpečnostní cíle MZ ČR stanovené na rok 2010 – bezpečná identifikace pacienta, bezpečnost při používání rizikových léčiv, prevence pádů pacientů, zavedení optimálních postupů hygieny rukou při poskytování zdravotní péče. Tyto cíle jsou i naší prioritou a přidáváme navíc důraz na neustálé zvyšování vzdělávání v oblasti profesní i etické. Proto jsme přivítali Projekt celoživotního vzdělávání zdravotníků, který by měl začít v květnu.

Ing. Josef Hendrych, ředitel,
Mgr. Eva Talpová, náměstkyně ředitele pro kvalitu a ošetřovatelskou péči,
Rehabilitační ústav Kladruby