Kladruby 30
257 62 Kladruby u Vlašimi
Tel.: (+420) 317 881 111
Fax: (+420) 317 881 191
IČ: 000 68 705
DIČ: CZ00068705
28.02.2017 se uskutečnila za přítomnosti pana RNDr. Tomáše Raitera prezentace výsledků výzkumu Kvalita očima pacientů 2016 pro zaměstnance rehabilitačního ústavu.
RÚ Kladruby obhájil nejvyšší rating kvality zdravotních služeb "A+" a splnil podmínky certifikace SPOKOJENÝ PACIENT ve všech čtyřech hodnocených kategoriích.
Lůžková zdravotnická zařízení
Lékaři lůžkových zařízení
Sestry lůžkových zařízení
Rehabilitační pracovníci lůžkových zařízení
Řešitel projektu KOP předal certifikáty vedoucím pracovníkům RÚ Kladruby.
Management RÚ Kladruby prokázal odvahu a otevřenost ukázat veřejnosti přednosti, ale i nedostatky tohoto zařízení již v roce 2008. V tomto roce se připojil k těm, kteří systematicky pracují na zlepšování kvality a využívají výzkum založený na metodice měření osmi základních dimenzí kvality zdravotní péče (graf 2), používaný ve vyspělých zdravotnických systémech ve světě. Spolehlivé a objektivní srovnání výsledků musí být získáno za použití shodné výzkumné metody, musí splnit náročné metodické požadavky, což projekt Kvalita očima pacientů (KOP), používaný v RÚ, splňuje. V celkové spokojenosti překonal RÚ, hranici standardu dobré péče (80%), již po deváté (graf 1).
Management zdravotních služeb se stává v současné době velmi aktuálním tématem. Právům pacientů a zvyšování kvality péče se věnuje velká pozornost. Po mnoho století neměli pacienti žádná práva. Byli plně závislí na lékaři. Asymetrie jejich vztahu byla obrovská a lze ji přirovnat k paternalistického modelu. O právech pacientů se začíná hovořit teprve na začátku sedmdesátých let minulého století. Byly přijaty významné dokumenty. V roce 2001 přistoupila ČR k Úmluvě o lidských právech a biomedicíně. V ČR je zakotveno právo pacienta na svobodnou volbu lékaře a zdravotnického zařízení. Aby si pacient mohl vybrat, musí mít k dispozici validní veřejně dostupné informace o zdravotnických zařízeních, což RÚ splňuje. Jedním z požadavků externího auditu, kterým RÚ prošel, je i splnění standardu sledování spokojenosti pacientů. Významným dokumentem specifikujícím práva pacientů je zákon č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách. Mimo jiné ukládá poskytovateli zdravotních služeb v rámci zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb zavést interní systém hodnocení kvality a bezpečí. Jedním z požadavků hodnocení je i standard vztahující se ke sledování spokojenosti pacientů. Jak je patrné, požadavky na hodnocení kvality a bezpečí pacientů se začínají rozšiřovat do legislativních norem a musí je akceptovat všechna zdravotnická zařízení. Podrobné informace za jednotlivé roky jsou k dispozici na
http://rehabilitace.cz/czech/index.php?page=projekt-kvalita-ocima-pacienta a http://www.hodnoceni-nemocnic.cz.
Kladruby 28.02.2017
Mgr. Eva Talpová, MBA, v.r.
náměstkyně pro kvalitu a oš. péči
Svátek má Denisa